Blogi

Johtajan työnhaku on monimutkaisempi

Johtajan työnhaku on monimutkaisempi

Milloin olet viimeksi hakenut töitä? Silloinko, kun olit vielä asiantuntijana tai team leadinä?

Jos et ole hakenut töitä pitkään aikaan johtajana, saatat edelleen pitää työnhakua tällaisena prosessina:

  1. Huomaat ilmoituksen ja kiinnostut tehtävästä tai saat headhunter-yhteydenoton ja kiinnostut tehtävästä.
  2. Lähetät ensin CV:n ja hakemuksen ja sitten odotat kutsua haastatteluun/jatkoon.

Ehei, perustyönhaku, jossa kartoitat avoimia johtajan työpaikkoja, haet niitä ja odotat haastattelukutsua, ei toimi enää.

CV:tkin ovat muuttuneet. Tämänhetkisen markkina- ja taloustilanteen takia Suomessa on paljon salaa työnhaussa olevia johtajia sekä johtajiksi haluavia. Esimerkiksi ylimmän johtajan paikkaan tulee keskimäärin 70 hakemusta ja keskijohdon paikkaan noin 100 (pääkaupunkiseudulla). Näistä jopa 15–30 hakijalla voi olla 100-prosenttinen match. Koska pätevistä hakijoista on ylitarjontaa, yrityksillä on varaa ottaa se “150-prosenttisesti sopiva tyyppi” – vaikkapa suoraan kilpailijalta, tai sitten valitaan entinen kollega, tuttu, sukulainen tai joku yrityksen sisältä.

Fakta on, että valtaosa johtotason työpaikoista menee tiskin alta (verkosto, suorahaku, suositus).
Suurin osa näistä paikoista ei näy sinulle myöskään siksi, koska rekrytoijat eivät uskalla laittaa rekrytointi-ilmoituksia valtavan hakemusten tulvan takia. Syynä hakemusten suureen määrään on ainakin osittain se, että TE-toimistot vaativat aktiivista työnhakua myös johtajilta, ja kun sopivia työpaikkoja ei ole tarjolla, työtön joutuu hakemaan myös sellaisia paikkoja, joiden ehtoja hän ei täytä. Tämä saattaa vähentää yritysten halua laittaa paikkoja julkisesti auki. Myös silloin, kun halutaan jostain johtajasta eroon, hänen tilalleen haetaan salaa uutta ja käytetään NDA:ta.

Millainen on johtajan nykytyönhaku?

1. Sinulla on halu vaihtaa työpaikkaa / sinun on pakko hakea uutta pestiä.

2. Arvioit vahvuuksia työmarkkinoilla ja uramahdollisuuksia.

3. Brändäät itsesi CV:ssä, LinkedIn-profiilissa ja luot itsellesi myyntipitchin, josta tulee esiin arvolupauksesi sinulle sopivalle työnantajalle.

4. Lähestyt verkostoasi ja headhuntereita.

5. Kartoitat muutaman sinulle sopivan yrityksen ja lähestyt toimitusjohtajaa tai tuttua, jos sinulla on sellainen ko. yrityksessä.

6. Pääset jonkin suorahakutoimiston shortlistalle ja saat muutaman haastattelukutsun /pääset keskustelemaan rekrytoijan tai rekrytoivan esimiehen kanssa.

7. Viilaat CV:n ja motivaatiokirjeen.

7. Valmistaudut jokaiseen haastatteluun – ja jopa peruskeskusteluun.

8. Pääset jatkokeskusteluihin ja/tai testeihin ja joskus jopa saat tehtävän.

9. Saat muutaman “ei jatkoon” -viestin ja muutamassa olet ehkä jatkossa.

10. Saat yhden tai useamman työtarjouksen.

11. Arvioit uudelleen työtarjouksen lähetettäneen yrityksen yrityskulttuurin, kehitysvaiheen, koon ja esihenkilön johtamistyylin. Mietit, miten tämä tehtävä vaikuttaa sinun seuraavaan ura-askeleeseen.

12. Vastaat kieltävästi mutta kunnioittavasti kertoen syyn, miksi tehtävä tai yritys ei sovi sinulle.

12. Sopivan yrityksen ja tehtävän osalta tarkistutat johtajasopimuksen juristilla ja varmistat, että seuraava ura-askel on kivuton.

13. Varmistat buy-inin jo ennen kuin tehtävässä on tarkoitus aloittaa.

14. Tehtävässä aloittaessasi varmistat, että tavoitteet ja molemminpuoliset odotukset ovat hyvin selkeät.

15. Sukellat uuteen ja varmistat onnistumisesi verkostoitumalla yrityksen sisällä tärkeimpien sidosryhmien kanssa. Esittäytyessäsi käytät myyntipitchiäsi ja sen lisäksi kerrot, mitä tulit yritykseen tekemään.

HUOM! Tämä kaikki ei tapahdu kuukaudessa.
Prosessi vaatii aikaa ja vaivaa sekä lähtemistä oman mukavuusalueen ulkopuolelle.

Moni mokaa vaiheissa 2–8 pääsemättä enää eteenpäin.

Oletko sinä yksi heistä? Todennäköisesti voimme auttaa sinua, jos olet valmis vastaanottamaan apua. Olemme tehneet uudelleenbrändäyksen yli 200 johtajalle.

Useimmat heistä kysyivät: “Miksen tehnyt tätä jo aikaisemmin???”

Varaa ilmainen kartoitus, arvioimme olemmeko sinulle oikea kumppani johtajabrändisi uudelleenakentamiseen.
Alanvaihto Uramuutos Johtajan kaupallistaminen Johtajat työnhaussa