Blogi

Ylimmän johdon top5 virheet nykypäivän virtuaalisessa ympäristössä

Mitkä ovat yleisimmät ylimmän johdon virheet nykypäivän virtuaalisessa ympäristössä?

Urakonsultoin johtajia, jotka haluavat parantaa heidän läsnäoloaan verkossa saadakseen liikekumppaneiden, headhuntereiden ja mahdollisten työnantajien huomion. Suurin osa asiakkaistani on ammattilaisia, joilla on vankka kokemus suurista ja keskisuurista yrityksistä.
Usein ihmiset kääntyvät luokseni, kun kaipaavat apua CV:n ja LinkedInin kanssa, työnhakustrategian kanssa tai haluavat kartoittaa riskejä.

Tässä ovat johtajien yleisimmät virheet:


1.Henkilökohtainen brändi? Heh! 😅

Älä nyt, ollaan pandemiassa, sitten ollaan oltu jo pitkään google- ja seo- ja somemaailmassa. Jos et ole näkyvissä, et ole olemassa.
”Aikaisemmin minua on pyydetty töihiin, nyt ajat ovat muuttuneet”- onko tuttua?

Tiesitkö, että mahdollisilla alaisillasi ja kollegoillasi on tapana googlata sinun tietoja?
Poikkeuksena toki, jos olet todella tunnettu alallasi ja sinulla on hyvät suhteet. 😉

Pandemian aikana ollaan huomattu, että henkilöbrändin arvostus on noussut. Nyt ei puhuta Ted-talkista ta isoista jutuista!
  • Podcast-vierailut
  • Webinaarit sidosryhmille
  • Toimialan seminaarit
  • Itse voit järjestää jonkun online workshopin sinulle tärkeästä aiheesta
  • Ehdota virtuaalisten tapahtumien järjestäjille itse proaktiivisesti omaa slottia aiheesta, jonka osaajana haluat näyttäytyä


2.”En halua julkisuutta, annan muiden loistaa” 🙄


Niinkö? Johtajan julkisuus kannattaisi olla strateginen ja osana visiota tai missiota. 30 vuotta sitten ei välttämättä opetettu esiintymistaitoja koulussa, mutta ne ovat helposti kehitettävissä.
Jos haluat tulla näkyvämmäksi, jaa hyödyllistä sisältöä yrityksestäsi, työpaikastasi, osastoltasi, toimialastasi, tärkeistä tapahtumista ja ideoista someverkostoissasi.Näin pystyt välittämään itseäsi kiinnostavia tietoja ja kasvattamaan näkyvyyttä sekä kontakteja.
Missä?
  • Linkedin postaukset ja ryhmät
  • Kirjoita juttuja lehtiin
  • Facebookin alan ryhmät, ammattiverkostot
  • Alan foorumit ja mediat


3. En ole aktiivinen LinkedinIssä, en muista milloin viimeksi postasin jotain. 😳

Milloin olet vertaillut itsesi kilpailijoihin? Onko tämä toimialallasi normijuttu? Mainiota, sitten voit erottua helpommin!
Linkedinissä on 8.2 miljoona C-tason johtajia (СEO, CFO, CMO, CTI, COO). Ihmiset luottavat ihmisten postauksiin enemmän kuin yrityssivun postauksiin.
Hävettääkö LinkedIn-profiilisi? Hanki apua. Vaikka et ole työnhaussa, laita LinkedIn kuntoon ja aktivoidu edes kommentoimaan alan asioita. Tule ulos omasta kaapistasi.

🙋‍♀️ Kanssamme onnistuu LinkedIn-profiilin kohotus ja brändäys, sinua kiinnostavien sisältöjen tilaus feediisi ja saat mukaan myös postausideoita. Pääset helpommin aktivoitumaan.


4. Millaiset suhteet sinulla on vertaisryhmäsi kanssa (”peers” saman tason kollegat eri osastoilla, eri maissa)?

Bisneksen tavoite on tuottaa rahaa ja luoda arvoa sijoittajille ja omistajille. Toki joillakin yrityksillä on vielä muut kestävät tavoitteet, mutta nyt ei puhuta niistä.
On tärkeää tietää osastosi lisäksi myös muiden osastojen haasteet. Yhteistyö sisäisten sidosryhmien kanssa on joskus jopa kriittinen. Pitää tietää miten ja miksi asiakkaasi ostavat, mitä kilpailijat tekevät, pitää osata ennakoida.
Jos katson asiakkaitani, jotka etenivät organisaatioissaan. He rakensivat suhteita organisaation sisällä, sparraillivat muiden kanssa jakoivat hyödyllistä tietoa ja pelasivat yhtä. Heillä usein oli joku mentori talon sisällä.

Tämä on itseasiassa yksi ylimmän johdon perus kompetenssistä. Mikä on sinun tilanteesi?


5. "On jotenkin hankalaa kehua itseään", asiakas, toimitusjohtaja, kertoi minulle.

Parhaiten henkilön saavutuksia kuvaavat verbit, eikä adjektiivit. Omien saavutusten sanoittaminen voi olla haastava. Kukaan ei tunne sinua paremmin kuin itsesi. Jos et kirjoita onnistumisista, kukaan ei saa niistä tietää. 🤷‍♀️
Näen usein kuinka johtajat kirjoittavat työtehtävistä ja vastuista, joista heille maksetaan.Työnantaja haluaa nähdä, mitä teit ja miten teit sen, mitattavat saavutukset €:na,%, tunteina, KPI: nä jne.

Esimerkiksi kuinka autoit yritystä myymään enemmän, kasvattamaan asiakkuuksia, vähentämään kustannuksia, parantamaan tehokkuutta, vetämään suuria muutoksia, kehittämään henkilöstön osaamistaan, aloittamaan uusia bisneksiä, sammuttamaan tulipaloja tai tekemään asiakkaista tyytyväisiä. Tämä on ainoa tapa osoittaa lisäarvosi työnantajalle.

Jos kaipaat apua osaamisen sanoittamiseen, varaa ilmainen kartoitus, katsotaan miten voin parhaiten sinua auttaa!

Irtisanoutuminen, siirtyminen uuteen tehtävään, ylennys vaatii strategiaa ja suunnitelmaa.

Kilpailet muiden ehdokkaiden kanssa. Jos CV:si on yli viisi vuotta vanha, on aika päivittää se, koska jopa tällä mainospaperillasi on omat standardinsa, säännöt ja jopa muoti.
Suomessa on uravalmentajia, konsultteja. Etsi asiantuntija, joka auttaa sinua tarkastamaan Linkedin-profiilisi, CV:si ja laatia sinulle sopivan työnhakustrategian ja suunnitelman, ja mikä tärkeintä, tukee sinua matkalla tavoitteeseesi. 😉

Jos et löydä lähipiiristä sopivaa, niin tsekkaa meidän Kaukinen Consultingin palveluitamme. 🙋‍♀️


Alanvaihto Uramuutos Verkostoituminen Johtajat työnhaussa LinkedIn CV